sobota, 5 marca 2016

Jostein Gaarder - "Świat Zofii"


Na sam początek warto zaznaczyć, że jet to całkiem inna książka niż do tej pory czytałam. Na pewno są osoby, którym kompletnie się nie podobała, a inni mogą nią być zachwycenia. Dzieje się tak dlatego, że ten utwór przekazuje czytelnikowi spory zasób wiedzy, dla innych może być on przytłaczający. Dlatego gdy podczas czytania zacznie Cię nudzić warto dać jej szansę.
Sam sens książki polega na zrozumieniu nurtu takiej ponadczasowej dziedziny jaką jest filozofia.
Mamy przedstawioną historię filozofii od samego początku, przechodzimy przez różne epoki i różnych myślicieli. Poznajemy ich poglądy oraz to na czym się wzorowali, z kim się zgadzali i kto był ich kompletnym przeciwieństwem.  
Ta książka będzie czymś idealnym dla osób, które poszukują odpowiedzi na nurtujące je pytania, szukają swojego sensu lub po prostu są ciekawi wyglądu świata z perspektywy filozofii, jak jest postrzegany przez inne osoby czy epoki. 
 Fantastyczną rzeczą w tej książce jest to, że nie przypomina tego, co na pierwszy rzut oka może się wydawać. Gdy ja sięgnęłam po ten utwór spodziewałam się czegoś w rodzaju ciągu informacji dotyczącym różnych filozofów. Sądziłam, że będzie to "sucha" teoria, której i tak pewnie w 90% nie zrozumiem i będzie to strata czasu. Jednak jakie było moje zdziwienie, gdy w ciągu 30 minut miałam za sobą sporą ilość kartek. Twórca tej książki zrobił coś świetnego - oprócz ważnych pojęć czy terminów tchnął w książkę fabułę. Przewija się w niej akcja, która jest dość ciekawa i gdy ktoś na danym etapie, może nieć dość i chce odłożyć też książkę na półkę bo ciągle dzieje się coś zaskakującego.
Historia przedstawia dziewczynkę, która pewnego razu dostaje karteczkę z napisem "Kim jesteś?''. Ona oczywiście zaczyna się zastanawiać, później pojawia się kolejna karteczka i w końcu tajemnicza koperta. Są w niej kartki zawierające informacje na temat filozofii. Zosia dostaje różne zadania, nad którymi dużo myśli. Z czasem kopert przybywa i tak trwa kurs filozofii. Oprócz wiadomości od Filozofa dziewczynka otrzymuje dziwne kartki od jakiegoś mężczyzny, który pisze do swojej córki i opowiada jej o Zosi. Dziewczynka bardzo chce poznać te wszystkie tajemnice, które przyniósł jej los, dlatego postanawia skontaktować się z "nauczycielem filozofii".
Kim jest Filozof? Kto pisze do Zosi? Jak skończy się cały kurs?
Autor również daje wiele wyjaśnień, jeśli ktoś nie miał styczności z filozofią to nie ma się czym martwić bo książka jest napisana prostym do odbioru językiem. Można zobaczyć, że filozofia nie musi być taka straszna i kojarzyć się z katuszami nauki jej w szkole. Bardzo miła w odbiorze i zachwycająca.
Cieszę się, że sięgnęłam po tą książkę i miałam okazję zagłębić się w świat filozofii. Jestem pewna, że sięgnę po nią za jakiś czas, bo może ona być bardzo przydatna oraz pomocna pod kątem matury z języka polskiego. ;)
Jak najbardziej zasługuje ona na miano światowego bestsellera i jestem nią zachwycona.
Moja ocena : 10/10

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz